Dear stress, let’s break up

Alergi dintr-o parte în alta întreaga zi, încercând să-ți atingi deadline-urile și simți o tensiune constantă asupra ta? Ai trecut de mai multe ori prin asta și deja știi cum se manifestă? Așa e, este vorba de disconfortul provocat de stres, când totul pare copleșitor și fără cale de ieșire.

Cum ar fi dacă stresul nu ar mai juca un rol decisiv în viața ta?

Ia o pauză și imaginează-ți o zi în care stresul nu te mai ține treaz, în care sarcinile se duc la îndeplinire treptat, fără decalări sau suprapuneri. Te trezești dimineața fără să amâni alarma pentru încă 5 minute de odihnă, respiri relaxat și privești lumina zilei de afară. Ești calm și mulțumit. Știi că ai timp pentru toate, că nu trebuie să-ți bei cafeaua pe fugă și că lucrurile se vor rezolva. Conștientizezi că nimic nu e așa grav precum pare și iți aloci timpul necesar să fii prezent și să te bucuri de o zi frumoasă. Sună bine, nu-i așa? Și atunci de ce te stresezi?

Ce este stresul și de ce ne stresăm

Stresul nu este altceva decât reacția organismului tău atunci când te simţi depășit de situație și consideri că nu poţi să găsești o cale de scăpare din conjunctura dificilă în care te afli. Un lucru deosebit de important pe care trebuie să-l iei în considerare atunci când te afli în această stare este faptul că stresul este natural și poate fi chiar benefic.

Atunci când ești stresat, creierul tău secretă cortizol. Acest hormon este important în evoluția noastră deoarece în momentul în care este secretat de către glanda suprarenala, o mare parte din sistemele care ne ajuta să funcționam normal se opresc. Aflându-te într-o situație care îţi pune în pericol viaţa, corpul tău nu are nevoie de un sistem imunitar sau digestiv care să funcționeze în limite normale, în schimb investește toate resursele spre o reacție rapida, care te-ar putea salva.

Din păcate, unul dintre sistemele care se oprește atunci cand cortizolul își face apariția este cel cognitiv. Acesta este și motivul pentru care stresul este considerat un partener foarte prost în luarea deciziilor. Luând decizii sub stres, îţi micșorezi șansele de reușită și riști să regreţi alegerile făcute.

Vestea proastă este că stresul nu poate fi eliminat. Studiile arată faptul că acesta este o constantă care ne urmărește de la naștere până la sfârșitul vieții. Creierul nostru este programat să analizeze toate experiențele prin care trecem, urmând să le catalogheze drept negative, pozitive sau neutre și să reacționeze ca atare.

Vestea bună este că nici nu trebuie să-l eliminăm. Putem să schimbăm modul în care percepem stresul și să îmbunătăţim calitatea deciziilor pe care le luăm în situaţii de stres. Mai mult, stresul poate fi un agent de motivare foarte puternic. Spre exemplu fostul directorul general al Microsoft România, Silviu Hotăran, aborda stresul din două direcții: stresul pozitiv, fără de care nu există performanță și stresul nociv, care apare în situații de pericol real.

Om cu Banana in loc de pistol

Cum să îmblânzim stresul?

Cu toții cunoaștem termenul post-mortem într-un cadru medical. Printr-o analogie, putem considera în locul pacientului un proiect, o afacere sau o sarcină care trebuia dusă la îndeplinire, dar care a eșuat pe parcurs. Prin post-mortem analizăm cauzele care au dus la nereușită dintr-o perspectivă obiectivă, distantă și cercetăm o manieră prin care am fi putut acționa la timp. Într-adevăr, este o metodă bună de învăţare, însă firma este în faliment, proiectul s-a pierdut, sarcina și-a depășit deadline-ul. Nu mai e nimic de făcut.

om stresat

Dacă post-mortemul nu pare a fi cea mai bună reacție în acest context, Gary Klein, unul dintre cei mai influenți psihologi la momentul actual, alături de Daniel Kahneman, specialist în cogniție și laureat Nobel în Economie, vine cu o abordare nouă, folosind strategia “pre-mortem” în luarea de decizii. Acesta sugerează că optimismul nu este mereu un partener de bază. În schimb, pe termen lung, trebuie să te gandești din timp la ce ar putea merge prost în activitatea pe care o întreprinzi. Astfel, ești pregătit să întâmpini o mare parte din dificultăţile care apar și să găsești soluţii care fac diferența.

Daniel Levitin, un cunoscut neurolog la universitatea McGill din Montreal, studiază cum funcționează creierul în diferite situații și mai important, care îi sunt reacțiile. Pornind de la strategia “premortem” a lui Gary Klein, ajunge la concluzia că efectele stresului pot fi diminuate semnificativ, dacă suntem pregătiți din timp pentru eventualele situații stresante. Acesta sugerează ca atunci când ești calm să analizezi potențialii agenți de stres și să hotărăști cum vei reacționa când gândirea ta va fi neclară datorită secreției de cortizol și adrenalină.

Tips & Tricks

Analizând situațiile stresante din viața mea, a celor din jurul meu și cercetând concluziile la care au ajuns o parte din oamenii care își concentrează studiile în jurul stresului, am ales niște sugestii și metode folositoare. Acestea m-au scutit de o parte semnificativă a celor mai comune momente care produc stres și m-au ajutat să reacționz mai bine atunci când stresul s-a instalat deja.

  • Planificare, organizare și prioritizare

Mai ții minte ziua în care trebuia să ajungi la o întâlnire, dar nu mai găseai nicăieri cheile de la casă? Sau ședinţa pe care ai ratat-o pentru că uitaseși complet de ea? Astfel de situații denotă un management al resurselor care are nevoie de îmbunătățiri. Dar cum să-ți faci un program convenabil și să te ții de el când tu nu știi ce e important pentru tine? Tinzi să fii mereu ocupat, fiecare moment e acaparat de o treabă urgentă, ceva neprevăzut apare constant în activitatea ta. Când vecinul de la parter vrea să discutați despre renovarea blocului, ar trebui să ștergi praful, dar mai ai și două întâlniri la birou, tu alegi să înveți să joci șah. Sau poate nu alegi nimic, pentru că ești prea cuprins de anxietate ca să mai faci ceva.

Pentru a evita astfel de situații stresante, în care ești constrâns să faci alegeri dificile, trebuie să ai o imagine foarte clară asupra priorităţilor tale. Înainte de a-ți stabili sarcini și deadline-uri care să pună presiune asupra ta și pe care să riști să nu le duci la îndeplinire, setează-ți obiectivele. Decide ce e cu adevărat important în viața ta și abia apoi alege-ți mecanismele prin care vrei să ajungi acolo. În momentul în care ești stăpân pe tine însuți, îți cunoști obiectivele și dorințele, îți va fi mult mai ușor să iei decizii când ai multă presiune asupra ta.

Dacă îți dorești un corp sănătos care să te susțină în activitatea intelectuală de pe parcursul zilei, ia abonamentul care zace pe noptieră și du-te la sală. Fixează-ți această rutină în calendar și data viitoare când va apărea “ceva urgent”, gândește-te bine la cât de mult rezonează acel ceva cu obiectivele tale.

Și ţine minte – nu trebuie să le faci pe toate într-o zi.

  • Practică meditația

Așa cum corpul tău are de câștigat în urma mișcării fizice, creierul uman are nevoie de exercițiu pentru a funcționa optim, iar cercetătorii consideră că meditația este sportul pentru minte. Există multe tehnici de meditație și multe resurse în acest sens, deci nu va fi complicat să alegi cum dorești să meditezi.

Această formă de medicină complementară e practicată de mii de ani și printre beneficiile pe care le are se numără dobândirea unei noi perspective asupra stresului și dezvoltarea unor abilități de gestionare a acestuia. În plus, meditația facilitează recuperarea din depresie și te scapă de tulburările de somn.

Așadar, fie că stresul s-a instaurat deja sau că dorești pur și simplu să-l eviți, o pauză de 10-20 de minute pe zi îți poate reda pacea și calmul interior. Pentru toate acestea ai nevoie doar de consecvență și puțin timp în care să nu fii deranjat.

fara stres

Te provoc să iei în considerare aceste sfaturi în următoarea lună și să analizezi schimbările. Ia-o încet și fii consecvent.

Nu uita – privind stresul ca pe un agent motivațional și gândind din timp scenariile unor evenimente vei reuși să eviţi tensiunea de moment. Astfel, deciziile tale se vor baza pe raţionamente logice și nu pe reacţii de multe ori regretabile.

Tu cum te împaci cu stresul?

Comments

comments

Banana in loc de pistol