Costul suplimentar de a fi femeie

Polemica legată de diferențele făcute între bărbați și femei pe piața muncii este deja binecunoscută și îndelung discutată. Fie că vorbim de salariu, condiții de lucru, întâietatea acordată în vederea promovării la locul de muncă, putem spune cu certitudine că, în general, balanța înclină în defavoarea femeilor.  

Însă, dacă venitul femeilor este mai mic în comparație cu remunerația acordată bărbaților pentru o muncă similară, care este de fapt raportul în ce privește costul de trai pentru cele două sexe? La o primă vedere, s-ar părea că femeile au nevoie sau își doresc o mai mare varietate de produse, pe când bărbații își cumpără mai puține lucruri, dar mai scumpe. Așa să fie?

A fi femeie…cu cheltuială se ține

Studiind în amploare subiectul, Departamentul de Protecție a Consumatorului din New York a publicat în luna decembrie 2015 un studiu cu titlul „From Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer” (traducere liberă „Din leagăn până la bătrânețe: costul de a fi femeie”). Analiza făcută de această instituție se referă la contextul, produsele și consumatorii din statul New York, însă este relevant, în principiu, la nivelul oricărui stat capitalist.

Conform acestui studiu, femeile plătesc, în medie, cu 7% mai mult decât bărbații pentru aproape 800 de produse care le sunt necesare pe parcursul vieții. Luând în considerare 35 de categorii de articole puse în vânzare la ora actuală, s-a constatat că varianta feminină a acestor produse e mai scumpă în 42% din cazuri, pe când bărbații plătesc mai mult doar pentru 18% dintre produsele adresate lor. Rezultatul acestei diferențe se resimte în timp ca un cost suplimentar de cel puțin câteva mii de dolari, pe care femeile îl plătesc de-a lungul vieții. Nu ne referim aici la cumpărături excesive, ci la o medie de articole necesare unui om pe parcursul vieții, pentru un trai decent.

Iată câteva exemple de produse aproape identice, între care nu pare a exista un cost suplimentar de producție, dar care sunt totuși mai costisitoare în cazul versiunii feminine:

Costul suplimentar de a fi femeie

Spre exemplu, conform studiului, jucăriile pentru fetițe costă cu 7% mai mult, iar articolele de îmbrăcăminte sunt mai scumpe cu 4%.

Costul suplimentar de a fi femeie2

La fel, îmbrăcămintea pentru adulți e diferențiată ca preț, femeile plătind în medie cu 8% mai mult.

Costul suplimentar de a fi femeie

Chiar și la bătrânețe, femeile sunt taxate suplimentar cu 8% pentru articole de îngrijire specializate, adresate seniorilor.

Diferențele sunt, așadar, simțitoare. E adevărat, este posibil ca între două produse aparent similare să existe costuri diferite de producție, folosindu-se ingrediente sau tehnologii diferite pentru unele față de altele. Ne putem gândi aici la o mai mare varietate de materiale și tipare mai complexe necesare pentru croiul hainelor pentru femei, ingrediente speciale utilizate în producția anumitor creme față de cele generice etc.

Dar, de multe ori, diferența nu e dată de altceva decât de marketing. Pornindu-se de la premiza că femeile preferă anumite culori (roz, în speță), ambalaje mai delicate și poate chiar setări mai…puțin complicate, se creează produse promovate ca fiind speciale față de modelul de bază. Și, ca orice produs special, costă mai mult.

Uneori, însă, această tactică este una total neinspirată și nu puține au fost cazurile în care astfel de campanii de marketing pentru produse hilare au fost taxate de public și au eșuat lamentabil.

Cele mai ridicole produse pentru femei

  • Spre exemplu, compania Bic a scos pe piață așa numitele pixuri pentru femei…Inițial produse în culoarea roz și mov (acum sunt disponibile în mai multe culori), acestea au fost create special pentru a se potrivi unei mâini feminine. Pentru acest motiv, ele costă cu până la 70% mai mult față de cele obișnuite. Deși nu s-a dorit a fi o glumă, produsul și compania au fost serios luate în derâdere, devenind într-adevăr subiect de amuzament.
  • Tableta ePad Femme, produsă de Eurostar și promovată drept prima tabletă pentru femei, a reușit să-și atragă furia opiniei publice. Aceasta, pe lângă carcasa roz, vine cu aplicații pre-instalate, în dorința a le ușura viața consumatoarelor, conform spuselor reprezentanților companiei. Ce fel de aplicații, vă întrebați? Bineînțeles, e vorba de aplicații pentru shopping, rețete de bucătărie și diete.

Tableta epad femme

  • Deși pare greu de crezut, există pe piață și The Emergency Bra, un sutien care se transformă în mască de gaze. Creatorii acestei inovații susțin că acest articol de lenjerie intimă are senzori anti-radiație încorporați în material.

Emergency bra

Partea cea mai bună? Cele două cupe se separă în două măști diferite, astfel încât poți să ajuți și un prieten, la nevoie.

  • Există, de asemenea, și cărți în care se oferă explicații științifice într-un mod aparte, pentru femei…Printre acestea, ediția franceză a seriei Mac For Dummies promite să ajute femeile să deslușească misterele operării unui MacBook, iar fetițele pot înțelege mai bine domeniul științei grație unor activități inginerești gândite special pentru ele.Produse-pentru-femei-mai-scumpe-decat-cele-pentru-barbati

Iar exemplele pot continua:

”The Woman Tax” e un fapt real

Acestea sunt, totuși, doar câteva produse extreme care nu au, de regulă, un mare succes în rândul publicului larg. Însă, dincolo de acestea, ”the woman tax” (cunoscută și drept ”the pink tax” ca o metaforă pentru culoarea roz caracteristică a acestor articole) – adică taxarea în plus a produselor și serviciilor adresate femeilor – este un fapt real.

Cel mai bine ne putem da seama de acest aspect analizând lucrurile de bază, cum ar fi produsele de la raionul de igienă corporală pentru femei vs. bărbați. Despre aceste produse se spune că sunt în mod intenționat plasate în sectoare ale magazinului diferențiate în funcție de gen și aflate la distanță unele de celelalte, tocmai pentru a nu încuraja comparația. Însă, dacă ne uităm cu atenție la cele două variante ale aceluiași articol, aparținând aceluiași brand, putem observa că versiunea feminină este cu adevărat mai scumpă.

De fapt, produsele de îngrijire personală pentru femei sunt cu 13% mai costisitoare, chiar daca singurul lucru care le diferențiază uneori este culoarea…

Ce e de făcut?

Sfatul experților este să căutăm cea mai mare valoare pentru prețul pe care-l plătim și să vizităm și raionul bărbaților atunci când facem cumpărături. De multe ori, ne avertizează specialiștii, când vine vorba de produse prezentate diferit în funcție de acest criteriu, dar aparținând aceleiași mărci, materialele sau ingredientele folosite se diferențiază doar minimal sau chiar deloc.

Deocamdată, până la schimbarea politicilor, acesta e singurul sfat care ni se oferă și se pare că ține doar de noi, consumatorii, să căutăm soluții alternative sau să ne împăcăm cu ideea.  

Voi ce-ați face?

Comments

comments

Costul suplimentar de a fi femeie2