Atingerea ultimei frontiere: cum companiile private încearcă să cucerească spațiul

Atingerea ultimei frontiere: cum companiile private încearcă să cucerească spațiul
Se întâmplă ceva extraordinar. Acum 40-50 de ani, niște puști se jucau de-a tehnologia prin garaje. Datorită lor, nume ca Apple, HP sau Microsoft au devenit modele pentru o industrie în plină dezvoltare, o industrie IT&C care înflorește de pe-o zi pe alta. De la computer-ul care a revoluționat modul în care stocăm, accesăm și prelucrăm informația, până la smartphone-ul fără de care nu ne-am putea imagina viața, aceste companii, dar și multe altele, au introdus în viața de zi cu zi o mulțime de device-uri care sunt menite să ușureze sarcinile utilizatorilor și să ofere beneficii de care nici nu ne imaginam că vom avea nevoie.

Dacă gândești și tu ca mine, probabil te întrebi deja care e următorul pas. Unde ne îndreptăm? Cum va arăta lumea aceasta peste încă 5 decade? Analizând evenimentele din ultimii ani, am înțeles.
Pentru vreme îndelungată explorarea spațiului era un domeniu care implica numai guvernele lumii, dar între timp lucrurile s-au schimbat. În momentul de față există companii aerospațiale private, al căror scop este să construiască vehicule ieftine și sigure care să transporte cetățenii în spațiu! Așa este, în câteva zeci de ani, Marte va fi o destinație de vacanță.

Cum am ajuns aici? (Foarte scurt istoric)

În cazul în care ai ratat câteva ore de istorie, îți voi povesti pe scurt de unde a început totul. Datorită potenţialului nuclear descoperit la acea vreme, finalul celui de Al Doilea Război Mondial a născut un conflict cunoscut azi sub numele de Războiul Rece. Mai mult decât atât, pe parcursul acestui război a început o competiție între cei doi rivali, SUA și Uniunea Sovietică, pentru supremația zborurilor în spațiu.

Space Race-ul a fost declanșat în 1957, când rușii o iau înaintea americanilor și lansează, pentru prima dată în lume, un satelit pe orbită, Sputnik I. Succesul acestei misiuni declanșează “criza Sputnik” printre americani, așa că, în anul următor, președintele SUA, Dwight D. Eisenhower, fondează agenția guvernamentală NASA, care urma să se ocupe de explorarea spațiului și să conducă activități nemilitare în spațiu. De atunci, majoritatea misiunilor și expediţiilor în spațiu realizate de către americani au fost făcute de NASA (aterizarea pe lună a lui Apollo, Skylab Space Station, Space Shuttle).

Atingerea ultimei frontiere: cum companiile private încearcă să cucerească spațiul_3
În prezent, NASA, alături de alte 4 agenții spațiale (RKA, JAXA, CSA, ESA), susține ISS (International Space Station), o stație spațială experimentală care poate servi drept spațiu locuibil pentru un echipaj, post de comandă pentru operații pe orbită în jurul pământului și port de întâlnire și acostare pentru diferite nave spațiale. Scopul ei este să observe Pământul din spațiu și să studieze menținerea vieții acolo, dar și efectele microgravitației.

O nouă industrie se naște

Începând cu sfârșitul secolului 20, companiile private aerospațiale își fac loc printre agențiile guvarnamentale. Chiar dacă în momentul de față există mai puțin de 10 astfel de organizații care sunt capabile să ducă oamenii în spațiu, viitorul arată promițător.

Aceste companii iși propun să coboare industria aerospațială la nivelul omului de rând și să dezvolte tehnologii care vor ușura călătoriile în spațiu, transformându-le într-o destinție accesibilă pentru marea masă. Printre idealurile acestor antreprenori, care își urmează visul și duc lumea la un alt nivel, se numără colonizarea spațiului, activități turistice în spațiu, lărgirea resurselor naturale ale planetei prin minarea asteroizilor și nu în ultimul rând, dezvoltarea unor locuințe gonflabile în spațiu.

Ce înseamnă reușita Falcon 9

21 decembrie 2015 este o zi istorică pentru umanitate. În acea seară, SpaceX, compania aerospațială privată a co-fondatorului Paypal, în prezent CEO al companiei Tesla Motors, Elon Musk, a lansat racketa Falcon 9 în spațiu, care a aterizat apoi pe o platformă fixă de pe pământ în condiții de siguranță. Este adevărat că tot anul acesta, compania privată lui Jeff Bezos (fondator și CEO al Amazon.com), Blue Origin, a lansat cu succes racheta New Shepard, care s-a întors pe pământ intactă, devenid astfel prima rachetă reutilizabilă. Ceea ce diferențiază, însă, aceste reușite, este potențialul celor două rachete.

În timp ce New Shepard a fost construită să transporte cățiva oameni sub orbită, pentru scurt timp, Falcon 9 are cu totul altă misiune, fiind destinată unor zboruri mult mai îndepărtate, peste orbita pământului. Ea este capabilă să transporte cele necesare pentru aprovizionarea unei staţii spațiale și chiar să procure stocurile unei baze de pe Marte.

Atingerea ultimei frontiere: cum companiile private încearcă să cucerească spațiul_2

Elon Musk estimează costurile de fabricație ale rachetei Falcon 9 la 16 milioane de dolari. Potrivit Federal Aviation Administration (FAA), anul acesta au avut loc 7 zboruri comerciale în spațiu; cinci dintre ele au fost realizate cu racheta Falcon 9. Asta înseamnă aproximativ 80 de milioane de dolari. Totuși, o rachetă cu un asemenea potențial, care poate fi reutilizată, are implicații financiare foarte îmbucurătoare. Dacă banii nu sunt folosiţi la construcţia unei alte rachete, în viitor, aceștia pot fi investiți în alte proiecte, fiind un început promițător în ceea ce privește reducerea costului unei călătorii în spațiu (sau măcar să o facă atât de accesibilă pe cât explorarea unor alte lumi poate fi).

Cum arată viitorul?

Eric Stallmer, președintele federației Commercial Spaceflight Federation, prevede că până în anul 2020 turismul în spațiu va fi un sector de piață exploziv. Dacă din cele 20 de zboruri comerciale programate pentru anul 2016, toate vor avea loc cu rachete Falcon 9 reutilizabile, se vor economisi undeva la 320 de milioane de dolari. Asta înseamnă că bugetul alocat acestor tehnologii deschide ușa și altor companii private care sunt gata să intre în cursa pentru cucerirea spațiului.

Atingerea ultimei frontiere: cum companiile private încearcă să cucerească spațiul_4
Într-o bună zi, oamenii vor pășii în lumile îndepărtate pe care acum le studiază doar de la distanță. Cum evidențiază și inginerul NASA, Adam Steltzner, pe lângă curiozitate noastră de a explora alte planete, trebuie să luăm în considerare și faptul că, atâta timp cât singura noastră opțiune este Pământul, riscăm extincția în fața dezastrelor care pot să apară, fie că vin de afară (asemeni impactului asteroidului care a ucis dinozaurii), fie că vin din interior (o populație în creștere, schimbări climatice și alte probleme de mediu).

Comments

comments